Siedleckie Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Chorobą Alzheimera

Piątek z logopedą

Spotkanie szesnaste

Rozmowa to również jedna z form ćwiczeń językowo-poznawczych. W trakcie ćwiczeń należy pozwolić seniorowi na opowiadanie, wspominanie. Wówczas pobudzane jest myślenia, uwalniane są pozytywne uczucia. Czasu na rozmowę musi być tyle, by podopieczny nie czuł pośpiechu. Istotne będzie skoncentrowanie się na teraźniejszości i przyszłości, motywowanie do planowania, organizowania dnia. Pamiętajmy, że nie istotą jest nauczenie nowych treści ale wywołanie pozostałej wiedzy, by dać chorym poczucie bezpieczeństwa, sukcesu.

Proponowane przez nas dzisiejsze ćwiczenia skupiają się głównie na stymulowaniu umiejętności językowych (pamięci słów i ich znaczenia) ponieważ utrzymana jak najdłużej zdolność komunikacji nie wytwarza u chorego przygnębienia, osamotnienia a tym samym wycofaniu się z bliskich relacji i codziennej aktywności.
O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ?
– o nie narzucaniu nadmiernego tempa
– o zadawaniu pytań zamkniętych: „Czy chcesz wykonywać te ćwiczenia?”, „Czy chcesz zjeść zupę ogórkową?”
– o ważne roli dotyku podczas porozumiewania się z chorym

ćwiczenia przygotowały: Joanna Sterna, Olga Trochimiuk, II rok II stopień, filologia polska z logopedią UPH w Siedlcach